środa, 13 lutego 2013

ćwiczenia oddechowe w teorii i praktyce

Czynność mówienia jest ściśle związana z oddychaniem. Prawidłowe oddychanie jest podstawą dobrej wymowy. 

W jakim celu wykonujemy ćwiczenia oddechowe :
  • poszerzamy w ten sposób pojemności płuc
  • wzmacniamy mięśnie biorące udział w oddychaniu
  • wyrabiamy prawidłowy tor oddechowy
  • zwracamy uwagę na fazę wdechu i wydechu
  • wyrabiamy umiejętność szybkiego, pełnego wdechu i wydłużamy fazę wydechową
  • dostosowujemy długość wydechu do czasu trwania wypowiedzi

U niektórych dzieci występuje nawykowe oddychanie przez usta – są otwarte przez cały czas. Jest to dla dziecka niekorzystne, ponieważ: 
-układ nerwowy jest niedostatecznie dotleniony. W wyniku tego dziecko ma trudności w koncentracji uwagi, szybciej się męczy, mogą być kłopoty w nauce.
-nieprawidłowe jest gospodarowanie powietrzem Z powodu oddychania przez usta wdech oraz wydech są płytkie. Niższa jest sprawność przepony. Dziecko mówi szybko, często dobiera brakujące powietrze na wdechu .
-powstają i utrwalają się wady wymowy. U dziecka, które oddycha przez usta, język leży na dnie jamy ustnej. Sprzyja to powstawaniu patologicznego sposobu połykania oraz powstawaniu i utrwalaniu wymowy międzyzębowe.
-oddychanie przez usta sprzyja infekcjom górnych dróg oddechowych.
-obniżone jest napięcie mięśnia okrężnego warg , wiotkie są mięśnie policzkowe -wargi są cały czas rozchylone, górna warga jest lekko uniesiona. Występują trudności ze sprawnym jedzeniem.
- utrudnione jest dmuchanie , dziecko nie zawsze potrafi wydmuchać nos.
- w wyniku obniżonego napięcia i wiotkości mięśni żwaczy , odpowiedzialnych za odruch żucia dzieci, które oddychają przez usta niechętnie żują pokarmy.

(za przygotowanie tekstu- dziękujemy Pani Monice)